Less Stress top 10

Ik kan hier wel een heel rijtje opsommen met cognitieve, – emotionele, – fysieke en gedrags-symptomen die je op kan merken bij stress, maar ik ben ervan overtuigd dat degene die stress ervaart die wel herkent en zich van een opsomming niet beter gaat voelen. Het lijkt me een stuk beter om naar de oplossing te werken, dus snel een top 10 van makkelijke, concrete tips die grote impact hebben, zodat je weer grip krijgt op de situatie.

Het is duidelijk dat bij stress lichaam en geest niet in balans zijn. De balans terugbrengen is dan ook het doel. Helaas zijn niet alle situaties met stress weg te managen. Daar het ongezond is te besluiten om de rest van je leven deze stresssituaties te mijden, is het slim en goed te leren hoe je je onbeperkt en zonder reden goed kan voelen. Ongeacht de situatie.Dit leer je door mijn gratis e-book te lezen. Voordat je dat gaat doen, geef ik je eerst de top 10 van less-stress-tips.

1. Herken in een vroeg stadium dat je stresst.

Als je weet dat dit gebeurt, kan je er ook iets aan doen. Ontken je de stress, ga je automatisch nog meer spanning ervaren.

2. Leer “nee” te zeggen.

Ken je grenzen en houd je daar ook aan. Of het nu in je persoonlijke of professionele leven is; accepteer niet dat anderen verantwoordelijkheden bij je neerleggen die over jouw grenzen heen gaan. Zeg dus “Nee”, als je “Nee” voelt.

3. Ga mensen uit de weg die jou stress opleveren.

Het heeft geen zin om in de buurt te blijven van mensen die je stress bezorgen. Ben in dit soort situaties dan ook heel resoluut tegen jezelf door intollerant te worden en deze mensen uit je wereld te zetten.

4. Gebruik je “pauze” knop.

Realiseer je elke dag hoe je in je vel / lichaam ziet, dit doe je door even rustig op bijvoorbeeld een stoel te zitten en letterlijk van binnen te voelen hoe je in je lichaam zit. Zitten je schouders vast? Heb je rug- of spierpijn? Hoe ziet je huid eruit? Merk op hoe je in je vel zit.

5. Denk in oplossingen

Veel mensen denken in problemen, ofwel in negatief geformuleerde doelen. Denk dan ook oplossingsgericht! Zoek en los het probleem zo snel mogelijk op. Uitstel is het recept tot nog meer stress.

6. Houd grip op je omgeving

Als je merkt dat een late spannende film op tv je niet goed doet slapen, kijk de film dan ook niet. Valt het op dat elke avond boodschappen doen in de Albert Heijn je chagrijnig maakt, doe je boodschappen op zaterdagochtend. Voor de hele week!

7. Manage je agenda

Kijk eens eerlijk naar je agenda en skip er een aantal items uit. Mensen met stress hebben altijd een te volle agenda en laten zich teveel leven door hun omgeving. Pak een pen en streep wat afspraken door, zodat degene die je echt belangrijk vindt overblijven. En geniet van die afspraken, omdat je niet al aan die andere afspraak hoeft te denken. Die heb je namelijk net verzet, doorgestreept, afgezegd.

8. Ben eerlijk

Ben richting jezelf, maar ook richting anderen eerlijk. Met schuldgevoel rondlopen maakt je te alert en geeft onnodig stress.

9. Stel je eens voor…..

Stel jezelf voor hoe de film is van de situatie met een ontspannen gevoel. Ervaar hoe de dingen in die film goed gaan, hoor jezelf ontspannen vertellen, lopen, lachen. Op deze manier stuur je je onbewuste aan op de situatie die jij graag wilt.

10. Ontspan

Het leven is er niet om je gek te maken, laat je niet opnaaien! Dingen zijn soms, zoals ze zijn en ga vandaar uit weer verder. Voor degene die een mantra prettig vinden…..Neem dan deze eens! “Shut the fuck up”. Je zal merken (echt waar!) dat je, door dit herhaaldelijk tegen jezelf te zeggen, rustig wordt en je interne dialoog verzacht.

Pik uit de top tien de punten die voor jou belangrijk en makkelijk zijn en sla de rest gewoon over. Die komen later wel weer een keer aanbod.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s