Afweer mechanismen

illusieMensen hebben heel wat afweermechanismen, deze onstaan tijdens onze kindertijd en hebben grotendeels te maken met onze persoonlijkheid. Als kind waren ze van levensbelang terwijl we ze ons hele leven niet mee hoeven te nemen doen we dat onbewust toch.

De verschillende vormen van afweer kan je zien als een muur die bestaat uit vijf stenen.

1. Angst
2. Primaire Afweer (PA)
3. Valse Hoop (VH)
4. Valse Macht (VM)
5. Ontkenning van Behoefte (OvB)
De vijf vormen van afweer wisselen elkaar af. Wanneer één vorm instort, gaat je onbewuste ongemerkt over op de anderen.

Een voorbeeld: Ik ben boos omdat een collega een belangrijke offerte niet op tijd heeft behandeld. Als ik merk dat mijn woede niet leidt tot het gewenste resultaat, ga ik me schuldig voelen over mijn onaardige gedrag (PA). Vervolgens probeer ik het de ander naar de zin te maken vanuit de valse hoop (VH) dat als ik maar aardig genoeg ben, ik de zaak wel red. Wanneer dat niet werkt, maak ik mezelf wijs dat het met eigenlijk niets kan schelen (OvB), om me vervolgens te realiseren dat ik het erg naar vind dat mijn collega me negeert. Dan word ik weer enorm kwaad “wat denkt ze wel niet”.
Je beweegt in een circel van de ene naar de adere afweer en terug. Alles om maar niet tericht te komen bij het voelen van oude behoefte en oude pijn.

Zo bescherm je je tegen dingen die al lang gebeurd zijn. Dat is niet alleen onmogelijk, het hoeft ook niet meer!

Wil je af van onbewuste strategieën die je niet makkelijk verder dan daar waar je eigenlijk wilt zijn vraag dan gratis e-coaching aan om mail naar marc@wellcoaching voor een gratis advies. Zodat je onbewust beter gaat presteren en bewuster in je eigen kracht komt te staan.

Geef een reactie

